אופניים חשמליים לילדים ונוער: הסכנות, הנפגעים ומה אומר החוק - לגדול • Ligdol
צור קשר
פרסמו אצלנו פרסמו אצלנו

למה אסור לכם לתת אופניים חשמליים לילדיכם

כך הפכו האופניים החשמליים לסכנה מוחשית לילדים ונוער


סכנות אופניים חשמליים לילדים ובני נוער
צילומים: עמותת אור ירוק

 

עדכון אוקטובר 2018 – לאחר 16 הרוגים בתאונות אופניים חשמליים מתחילת השנה, ובהם הנער ארי נשר, התעוררו הרשויות והחליטו על שורת צעדים שייכנסו לתוקף ב-2019.
בין היתר, נער שייתפס רוכב מתחת לגיל 16, תעוכב אפשרותו להוציא רשיון נהיגה בשנה אחת. כן הוחלט שיוטל קנס של 10 אלפים שקלים למי שישנה את מבנה האופניים החשמליים או יסיר את המגבלה של המהירות המותרת - עד 25 קמ"ש.

 

עדכון ינואר 2017: משטרת ישראל מזמנת לדין הורים של נערים מתחת לגיל 16 אשר רכבו על אופניים חשמליים.
בפעילות של השוטרים בראשון לציון וקרית אונו עוכבו נערים שרכבו בניגוד לחוק, אופניהם הוחרמו ונמסרו לאחר מכן להוריהם שקיבלו הזמנה לדין.
המשטרה הדגישה כי תוגבר האכיפה בנושא, וכי ההזמנה לדין עלולה לפגוע בסיכויי הנערים לקבלל בעתיד רישיון נהיגה.

ובנוסף - ב17.1.17 אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת כי ילד מתחת לגיל 14 שירכב על אופניים חשמליים ייקנס ב-1,000 שקלים, והקנס על עבירות אחרות ברכיבה על אופניים חשמליים עלה מ-100 ל-250 שקלים!

 

סכנת מוות בכביש

 

בערב יום שלישי 25.10.16 מצא את מותו נער בן 15 בתאונה בעת שרכב על אופניים חשמליים בפ"ת. נער נוסף שרכב עמו נפצע קשה. קודם לכן, ב-6 באוקטובר נפגע באורח קשה נער בן 13 מפגיעת משאית, בעת שרכב על אופניים חשמליים באור עקיבא.

 

על פי התקנות שנכנסו לתוקף במאי 2016, גיל המינימום לרכיבה על אופניים חשמליים או קורקינט חשמלי, הוגבל ל-16 ומעלה.

 

עד מאי 2016 ניתן היה לרכב על אופניים חשמליים בשבילי אופניים מגיל 14, ומגיל 16 גם בכבישים. החל 05/16 הגיל המינימלי לרכיבה על אופניים נקבע לגיל 16, הן בשבילי האופניים והן בכבישים.
על פי התקנות, ניתן לרכב על אופניים חשמליים בעלי הספק מירבי של 250 ואט, אשר מהירות נסיעתם אינה עולה על 25 קמ"ש. כן נקבע כי באופניים החשמליים יותקנו אביזרי בטיחות, הכוללים בין השאר צופר או פעמון, פנס קדמי ואחורי ומחזיר אור.


לפי נתוני המכון הלאומי לחקר הטראומה, ב-2015 הוכפל מספר הנפגעים מאופניים וקורקינטים חשמליים לעומת 2014, וגדל פי 7 ביחס ל-2013.


אופניים חשמליים, מסכימים כמעט כולם, הפכו ל"מכת מדינה". הם נמצאים על המדרכות ועל הכבישים, בגני השעשועים וגם בשבילים הצרים. הסכנה מוחשית ביותר לשני הצדדים - הולכי הרגל והרוכבים - כאשר מדובר בילדים ובני נוער. אין להם את הידע, את הניסיון ואת שיקול הדעת להשתלב בכביש, ונדמה שהם מצפצפים על הולכי הרגל על המדרכה. רבים מהם רוכבים בזוגות, כאשר אחד מרכיב את חברו על ה"רמה" של האופניים בצורה מסוכנת ביותר.


 

מנכ"ל "אור ירוק": דרושה אכיפה, הסברה וגם תשתיות


אופניים חשמליים סכנה מוחשית לילדים ונוער
 

אז מה עושים? שמואל אבואב - מנכ"ל עמותת אור ירוק – עושה לנו סדר בדברים ומתריע בפני ההורים שיחשבו פעמיים לפני שהם קונים אופניים חשמליים לילדיהם:

 

האופניים החשמליים נמצאים כמעט בכל פינה, ומתחילת השנה נהרגו תשעה בני אדם בתאונות במעורבות אופניים חשמליים, לעומת 4 בשנה שעברה. בכל שנה מספר הפצועים בתאונות אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים הולך וגדל.


אחד מכל ארבעה מאושפזים מתאונת אופניים חשמליים הם ילדים מתחת לגיל 13. כל הולך רגל שני שאושפז בתאונת אופניים חשמליים היה ילד. אלו נתונים מפחידים שאסור לנו להתעלם מהם.
כאשר מסתכלים על הנפגעים שאושפזו כתוצאה מפגיעת אופניים חשמליים או קורקינט, ניתן לראות כי מאות רבות מהם סבלו מפגיעת ראש. בנוסף תאונות מסוג זה גורמות לפציעות אורתופדיות מסובכות, שהשיקום מהן איטי, לעיתים חלקי בלבד, ובכל מקרה מעיק מאד עד החזרה למסלול החיים הרגיל.

 

אין הבדל מאופנועים

 

בשל ההיפגעות הגבוהה של ילדים החליטה וועדת הכלכלה לאחרונה להעלות את גיל הרכיבה מ-14 שנים ל-16. מדוע? מצעצוע לא מזיק הפכו האופניים החשמליים לאופנועים לכל דבר וענין!


הקורקינטים והאופניים החשמליים הופיעו בארץ לפני כ-12 שנה. כשחתם שר התחבורה דאז, מאיר שטרית, על פקודת התעבורה בעניינם, הם הוגדרו ככלי תחבורה "שהספקו אינו עולה על 100 ואט, משקלו העצמי אינו עולה על 12 קילוגרם ומהירות נסיעתו אינה עולה על 12 קילומטר לשעה".


אלא שהגדרה לחוד ומציאות לחוד. במשך הזמן הפכו האופניים והקורקינטים החשמליים מכלי תחבורה חביב ובלתי מזיק, לכלי רכב מנועיים חזקים, שלא זו בלבד שמנועיהם המתוגברים מפיקים מהירויות של 60 קמ"ש ויותר - חזותם התמימה מטעה את הרוכבים עליהם לחשוב שהם בסך הכל רוכבים על אופניים או קורקינט, ולכן אינם זקוקים לציוד מגן וגם לא להישמע לחוקי התנועה.
 

כבר לא צעצוע חביב

 

במשך השנים, איבד ה"צעצוע" החביב את תמימותו. עד כה קברו האופניים והקורקינטים החשמליים רוכבים רבים מדי, ופצעו בדרגות חומרה שונות עוד מאות רבות אחרים. עשרות מהם נזקקו לאשפוז כתוצאה מהפציעה, חלקם כתוצאה מתאונות שהוגדרו "קשות".


במשך השנים אנו ב'אור ירוק' שבנו והתרענו מפני הסכנה הגלומה בהפקרות השולטת בשוק האופניים והקורקינטים החשמליים, במסגרתה תוגברו מנועי הכלים הללו להספקי כוח מסוכנים והאכיפה היתה חלשה עד בלתי קיימת. סברנו שאין זה נכון לתת לילדים שאין להם שום יכולת להבין את חוקי התנועה, לנסוע ברכב מנועי חזק בין מכוניות בכביש, ושזו פרצה המזמינה אסונות, שאכן קרו.

 

החלטת ועדת הכלכלה, אינה חשובה רק במובן החוקי והמעשי שלה, אלא גם במובן החינוכי והתודעתי. היא תעזור להורים להתמודד עם לחץ הילדים לרכוש להם אופניים או קורקינטים חשמליים, מהטעם הפשוט שהמעשה אסור לפי החוק.
ולכן, החוק ברור מאוד – ילד מתחת לגיל 16 לא רוכב על אופניים חשמליים! אין לו את המיומנות להשתלב בין כלי הרכב, אין לו את הידע ואת הניסיון שכל כך חשוב בכביש. הרכיבה תיעשה אך ורק על הכביש בשבילים המיועדים לכך (לא על גבי המדרכה ששמורה להולכי רגל) ומהירות האופניים לא תעלה על 25 קמ"ש.

 

הורים נכנעים ללחץ החברתי

 

הורים רבים עומדים חסרי אונים נוכח הלחץ החברתי בו נתונים הילדים שלהם ולבסוף, בלב כבד רוכשים עבורם אופניים חשמליים. לא פעם ניתן לראות בשעות הלילה כמה ילדים רוכבים יחדיו בכביש, ובהיעדר אכיפה מרתיעה מתעלמים מחוקי התנועה, מסכנים את עצמם ואת הולכי הרגל.
ומה לגבי האחריות של המדינה? האם על בעיה בהיקפים כה גדולים יוכלו שוטרי משטרת התנועה להשתלט לבדם? ברור שלא. וזאת מבלי להזכיר שמשימותיהם העיקריות של שוטרי אגף התנועה אינן נוגעות לנעשה על המדרכות, אלא דווקא על הנעשה בכבישים.


מה, אם כן, הפתרון? אך טבעי שהעיריות והרשויות המקומיות, שבתחומיהן מתרחש הדבר ותושביהן הם קורבנותיו, תירתמנה למאמץ האכיפה.
מערך הפיקוח העירוני, אותו מחזיקה ומפעילה כל רשות מקומית, נושא בהכשרה ובסמכויות, שבחקיקה ובהסדרה נכונה, יוכל להצטרף לאגף התנועה של המשטרה למאמץ אכיפת ביטחון הולכי הרגל על המדרכות והרחקת כלי הרכב החשמליים הדו גלגליים מפניהם.


עלינו לפעול לשינוי החקיקה ולפעול לצירופם של אנשי הפיקוח העירוני למאמץ המשותף של הרחקת הסכנה הזו מהמדרכות. וכדי למנוע לזות שפתיים, ניתן להחליט מראש שהקנסות שיחולקו לרוכבים העבריינים, לא ילכו לקופתן של העיריות, אלא יופקדו בקרן מיוחדת שתיועד להשקעה בחלופות נוחות ובטוחות עבור הרוכבים, כדוגמת סלילת רשת שבילי אופניים בתוך תחומי הערים, שהרכיבה בהם תהיה קלה יותר, נעימה יותר ובטוחה הרבה יותר מאשר הרכיבה על המדרכה או על הכביש, גם עבור הרוכבים עצמם וגם עבור הולכי הרגל שסביבם.


המצב האבסורדי הקיים, לפיו שוטרי התנועה אוכפים את החוק בכבישים ואילו הפקחים העירוניים, הנמצאים על המדרכות, רואים את הפרת החוק המסוכנת המתרחשת מול עיניהם בכל רגע, אך מנועים מלאכוף את החוק - דורש שינוי. זמנו יגיע בכל מקרה. לפני התאונה הקשה שהפיקוח העירוני יכול היה למנוע, או שמא רק אחריו.
 

 

דרושים: שבילי אופניים

 

הפתרון אם כן, איננו רק באכיפה אלא בהסברה נרחבת אודות איסור הרכיבה ובעיקר החשוב מכל - סלילת שבילי אופניים רציפים שיפרידו בין רוכבי האופניים החשמליים, כלי הרכב והולכי הרגל. במקביל גם משרד התחבורה חייב לעקור את מכירת האופניים החשמליים שאינם עומדים בתקן ומאפשרים נסיעה במהירות של מעל 25 קמ"ש.


רק מאמץ משולב הכולל שיפור התשתית, הסברה ואכיפה יחזיר את הביטחון להולכי הרגל במדרכה וימנע את היפגעותם של הרוכבים בתאונות דרכים!
 

* שמואל אבואב הוא מנכ"ל עמותת אור ירוק

 


 

 

טיפים ליום הכיפורים עם הילדים

 

איך מתאימים אופניים לילד

 

רכיבה בטוחה וכללים במקרה פציעה

 

הכתבה נוצרה בתאריך : 08/10/2016
הצטרף ללגדול
הצטרפו לרשימת התפוצה של לגדול ותשארו מעודכנים לפני כולם על אירועים ומבצעים מיוחדים לחברי המועדון שלנו