איך להעיר את הילד לביה"ס, לעודד הכנת שיעורי בית ולמידה יעילה - לגדול • Ligdol
צור קשר
פרסמו אצלנו פרסמו אצלנו

איך לעודד את הילד ללמידה והתארגנות יעילה לביה"ס

מאת: ירון שמאי

 

הילד מתקשה לקום בבוקר לגן או לבית הספר? מתעכב ומתעקש לפני היציאה ללימודים? קשה לו לקחת אחריות על שיעורי בית ומבחנים? קבלו עצות מהורים מנוסים איך להקל עליהם ועל עצמכם את החיים.

 

חזרה לבית הספר

קשיי השכמה והתארגנות בבוקר

 

* אם קשה לילד להתעורר, ניתן לסכם עם הילד שבכל כל בוקר שבו הוא קם בזמן - הוא מקבל נקודה שאותה יסמן בטבלה מיוחדת. בכל פעם שיצבור 10 נקודות, יוכל לקבל הפתעה קטנה.
ניתן לשחזר זאת על התארגנות לבד, צחצוח שיניים או כל דבר שהילד מתקשה בו.


* חשוב לתת משוב חיובי ומחמאות על התארגנות יעילה ובזמן.


* לילדים גדולים יותר ניתן לקנות שעון מעורר עם נודניק, על מנת לתת תחושה של אחריות ושליטה.


* ילד שמתקשה לקום - להעיר לפחות רבע שעה לפני הזמן, על מנת לאפשר לו קימה הדרגתית. אצל ילד כזה חשוב מאוד להקפיד על שעת שינה סבירה, שתאפשר לו תפקוד תקין במהלך היום.


* אצל הקטנים שחשוב להם ללמוד להתארגן לבד, נסו להעיר אותם יחסית מוקדם על מנת לאפשר להם להתארגן בקצב שלהם. אם זה לא ניתן, שמרו את העצמאות שלהם לשעות הצהריים ובבוקר נסו לארגן אותם באופן אקטיבי.


איך להעיר את הילד בזמן לבית הספר ולעודד ללמידה יעילה, לגדול

 

קשיים בבחירת הבגדים

 

* הכינו בגדים ערב מראש. במידה והילד רוצה לבחור בעצמו את בגדיו - לבחור עמו בערב שלפני, ולקבוע כלל ברור שבבוקר לא משנים את ההחלטה. רצוי לתת לו לבחור בין 2-3 אפשרויות ולא יותר.


* אם יש לילד בגד שהוא אוהב במיוחד ורוצה רק אותו גם כשהוא בכביסה - נסו לדאוג שהבגד יהיה זמין ליום ראשון למשל, או בימים מיוחדים החשובים לילד.


* לבנות - עדיף להכין ערב מראש את הגומיות לשיער, קשת ואביזרים, ואפילו להחליט על תסרוקת במידת הצורך, כדי למנוע עימותים בבוקר.

ארוחת בוקר

 

* מומלץ לתאם עם הילד בערב שלפני מה ירצה לאכול לארוחת בוקר, ומה שולחים לו לארוחת עשר בבית הספר, על מנת לחסוך זמן וויכוחים.


* במידה והילד מתעקש על מאכל אהוב שאינו בריא במיוחד (או קשה להכנה), ניתן לייחד לו יום מסוים בשבוע, כמו יום שישי.

 

שיעורי בית ומבחנים

 

* שיעורי בית ומבחנים הם באחריות הילד ולא ההורה! כן חשוב שההורה יידע את לוח הבחינות, על מנת לעקוב, להתעניין ולהזכיר במידת הצורך.


* מומלץ לקבוע כלל שטלוויזיה/ מחשב הילדים מקבלים רק אחרי הכנת שיעורי בית.


* מדי פעם, אפילו בלי ידיעת הילד, כדאי להציץ במחברותיו, לוודא שהוא מכין את המטלות, לבחון אם יש שגיאות כתיב, לבחון את כתב ידו, אם יש הערות של המורים וכו'.


* רצוי לא להיות "שוטר", אלא לתת לילד להבין שאם לא הכין שיעורי בית - יהיה עליו לשאת באחריות ולהסביר למורה מדוע לא הכין. במידת הצורך, ניתן למנוע צ'ופרים שונים מהילד, כמו משחק משותף או צפייה בטלוויזיה אם לא הוכנו שיעורי בית.


* היו תמיד זמינים עבור הילד במידה והוא רוצה לשאול משהו שלא הבין בשיעורי הבית או להתייעץ, אם מעוניין שתבדקו כיצד הכין.


* בשנה הראשונה שיש מבחנים (בדרך כלל בכיתה ג'), אפשר לשבת עם הילד על איך מחלקים את החומר, כך שלא יישאר לו ללמוד הכל יום לפני הבחינה. עזרו לו בטיפים כיצד ללמוד ביעילות, ואיך מסננים עיקר וטפל.
אפשר לסכם עם הילד שהוא לומד לבד, ואתם ההורים בוחנים אותו על החומר.


* חשוב לשים דגש על המאמץ והלמידה ולא רק על התוצאות! ילד שברור לכם שהשקיע, ובכל זאת הוציא ציון נמוך - שבו אתו ובחנו יחד מה ניתן היה לשפר או לעשות אחרת. אם הציונים הנמוכים נמשכים למרות ההשקעה, חשוב לבדוק את מחברותיו, לבחון את שיטת הלמידה, ולדבר עם המורה אם צריך.


* לעיתים הילד חושב שהוא יודע את החומר, ובעצם לא הבין אותו נכון. לכן כדאי להיות מעורב "מאחורי הקלעים", לעבור מדי פעם על המחברות והמבחנים, להסתכל על תשובות שענה. חשוב במיוחד במקצועות כמו אנגלית וחשבון.


* זכרו שכל ילד זקוק מדי פעם להפסקה! כאשר מדובר בילד שבסך הכל לומד טוב, מקפיד על הכנת שיעורים – לא נורא אם יקבל יום חופש מהלימודים פעם בחודשיים-שלושה אם הוא "רק" עייף או קצת לא מרגיש טוב. כאשר מדובר בילד גדול, הבהירו לו שהוא אחראי על השלמת החומר.

איך לעודד את הילד ללמוד ולהתארגן ביעילות לביה"ס, לגדול


* קחו בחשבון שלכל ילד יש תחומים שהוא חזק יותר או פחות. ניתן לזהות מהם המקצועות שבהם עליכם להיות יותר מעורבים, וכאלו שהולך לו בקלות ואינו זקוק לעזרתכם.


* תנו לילד סביבת לימודים נוחה. יש ילדים שיעדיפו להכין שיעורים דווקא בסלון או במטבח, כדי להיות קרובים להורים. לעומתם יש כאלו שצריכים פינה שקטה בחדר כדי להתרכז.


* להכין מערכת בערב שלפני ולא בבוקר! ניתן לתלות את המערכת על המקרר, כדי שגם אתם תהיו מעודכנים.


* את המחברות והספרים כדאי לעטוף בעטיפות ומדבקות שהילד בחר, כדי לתת לו סביבת לימודים נעימה וחיובית.


* אצל הקטנים כדאי להציץ מדי פעם לקלמר- לוודא שהעפרונות מחודדים, אם יש צורך בדבק, טושים וכו'. קבלו בהבנה שילדים מאבדים אביזרים כמו עפרונות, טושים, מספריים וכו', ולא תמיד באשמתם. אל תכעסו יותר מדי, פשוט שמרו סטוק קבוע בבית (ניתן להשיג בזול ברשתות שונות).

 

כשהילד לא רוצה להכין שיעורים


כריכים בריאים ומזינים לבית הספר


לוח חופשות ביה"ס

 

הכתבה נוצרה בתאריך : 04/07/2021
הצטרף ללגדול
הצטרפו לרשימת התפוצה של לגדול ותשארו מעודכנים לפני כולם על אירועים ומבצעים מיוחדים לחברי המועדון שלנו