, טיולים בשבת עם הילדים, טיול לילדים, בילויים עם הילדים, טיול בעמק החולה, טיול בגולן • Ligdol
צור קשר
פרסמו אצלנו פרסמו אצלנו

אל המעיין

הצעה לטיול משפחתי חורפי בעמק החולה, במעיינות ובשטחים הירוקים החובקי פלגי מים צלולים בגולן

מאת: מערכת לגדול

בימים היפים של עונת החורף, בהם מבצבצת השמש מבעד לעננים, מזמינים אותנו מורדות הגולן, הגולשים לעבר שדותיו הצבעוניים של עמק החולה, למסלול טיול מתאים למשפחות ומפתיע בין מעיינות, שטחים ירוקים ופלגי מים צלולים. כל שנותר הוא לחבוש כובעים, לנעול נעליים להליכה במים, ללבוש בגדי ים ולצאת לדרך.

בריכה שעושה חשק להיכנס למים

בריכת עין חשק

מסלול ההליכה לאורך מורדות רמת הגולן מתחיל ומסתיים בעיקול חד בכביש, סמוך לצומת גונן, אורכו כ-2 קילומטר ומשכו כשעה וחצי - שעתיים. לאחר שנחנה את המכונית, נתחיל בהליכה על דרך עפר רחבה שטובה לרכבי 4X4 ומסומנת בכחול. לאחר ימות גשם, יתכן שהדרך תהיה בוצית מעט, אז מומלץ ללכת בשוליה ולדלג בין השלוליות. ההליכה בדרך הפונה לכיוון דרום היא במגמת עלייה מתונה מאוד, כשמצד שמאל מתנשאים מעלינו מדרונות המכוסים בצמחייה ירוקה בחורף ובאביב, וצהובים בקיץ ובסתיו, ואילו המדרונות שמצד ימין גולשים אל עמק החולה. השביל אינו מוצל, אך ההליכה בו נוחה וקלה. לאחר כ-800 מטר, שיארכו כ-15 דקות, מתעקל השביל בחדות שמאלה, ואנו מתחילים לשמוע את שאון מימיו של נחל אל-קצב, שזורם במקביל אלינו מימין. לאחר 2 דקות נוספות שוב מתעקל השביל בחדות, הפעם לצד ימין, ואנו חוצים עם הדרך הרחבה את ערוץ נחל אל-קצב. לפני שנמשיך ונעלה עם השביל המסומן בכחול לעבר עין מימון, נסטה ממנו למעיין קטן ויפה, המכונה בפי תושבי המקום "עין חשק": את השביל הרחב תוחמת מצידו הימני גדר בקר, ומיד לאחר שנחצה את ערוץ הנחל נפנה ימינה דרך פתח בגדר ונרד בשביל לא מסומן בתוך הצמחייה הירוקה, הפרחים והשיבולים, לכיוון מערב. אנו הולכים במקביל לערוץ הנחל, בינו לבין גדר שנמצאת משמאלנו. לאחר כ-150 מטר מתעקלת הגדר שמאלה, ואנו ממשיכים ישר במקביל לערוץ הנחל, עוברים בין 2 סלעי בזלת גדולים ויורדים בשביל צר וברור לעבר הערוץ. כעבור 2 דקות נגיע לפלג מים מיוחד ומקסים: משני צידנו שיחי נענע ופטל, ואנו מדלגים בין סלעי הבזלת הקטנים, שביניהם זורמים המים. מי שהביא עימו נעליים להליכה במים יכול לנעול אותן לפני תחילת הירידה וללכת בתוך המים. לאחר 3-2 דקות של הליכה זהירה בפלג המים נגיע לבריכת עין חשק – בריכה קטנה וקרירה, בעומק של כ-1.5 מטר, שאוגרת את מימיהם הקרים של הנביעות הסמוכות. מי שמעוניין יכנס למים הנפלאים, והמקום נוח גם לישיבה בשולי הבריכה, על אף שהוא אינו מוצל. הצמחייה הרבה סביב, הבריכה היפה ופכפוך המים הזורמים הופכים את עין חשק למקום נהדר לעצירה ולמנוחה.

אל פלגי מים צלולים

מעין חשק נשוב בדרך שבה הגענו, בין הפרחים והשיבולים, עד לדרך העפר הרחבה המסומנת בכחול, ואיתה נמשיך לכיוון עין מימון. נפנה ימינה ונלך בדרך העפר המתעקלת בחדות שמאלה, ומתחילה לעלות מעט יותר בתלילות מזרחה. אמנם הדרך אינה מוצלת והעלייה מעט תלולה, אבל היעד ברור: במעלה השביל בולטת חורשת איקליפטוסים ירוקה, שאליה מועדות פנינו. לאחר כ-800 מטר (30-20 דקות) של הליכה, מתעקל השביל המסומן בכחול ימינה, ואנו שוב פורשים ממנו וממשיכים ישר, הפעם לעבר עין מימון. אחרי פחות מדקה נגיע לפלג מים רחב ורדוד, שזורם בין אבני הבזלת הקטנות, ונעלה במתינות. מי שהביא עימו נעליים להליכה במים ינעל אותן שוב וילך בתוך המים, אך ניתן גם לדלג בין האבנים ולנסות לא להירטב. אחרי 2 דקות מתעקל השביל שמאלה ועוזב את פלג המים לכיוון חורשת האיקליפטוסים, ובפנינו עומדות 2 אפשרויות: הראשונה, ללכת עם השביל למנוחה מוצלת ונעימה בחורשת עצי האיקליפטוס. השנייה והמומלצת היא לחצות את גדר הבקר שתוחמת את השביל מצד ימין ולהמשיך לעלות עם פלג המים, מעט יותר בתלילות, בין עצי תאנה ושיחי פטל ונענע. פלג המים הרגוע והשקט יוצר בריכות קטנטנות ומפלונים, ולצידו נקודות רבות בהן ניתן לשבת לנוח בצל העצים, לטבול רגליים במים וליהנות מכוס תה מהביל או מארוחה טובה. לאחר הבילוי בעין מימון נחזור אל השביל המסומן בכחול, ונשוב בדרך שבה הגענו אל המכונית שממתינה לנו בנקודת ההתחלה והסיום של המסלול.

איך מגיעים?

מגיעים לצומת משמר הירדן על כביש 91 ופונים צפונה לכביש 918. לאחר כ-13 קילומטר מגיעים אל צומת גונן, ופונים בה ימינה לכיוון מרום גולן. לאחר כ-100 מטר נוספים, כשהכביש מתעקל בחדות שמאלה, חונים את המכונית בשולי הכביש בסמוך לדרך עפר שיוצאת מצידו הימני – נקודת ההתחלה והסיום של המסלול.

מסלול הטיול הוא באדיבות דוד וערן גל-אור, מחברי סדרת מדריכי הטיולים: מסלולים > להתאהב בארץ מחדש.

הכתבה נוצרה בתאריך : 18/10/2007
הצטרף ללגדול
הצטרפו לרשימת התפוצה של לגדול ותשארו מעודכנים לפני כולם על אירועים ומבצעים מיוחדים לחברי המועדון שלנו