טיול בגן לאומי הירקון, מסלול טיול בירקון פארק אפק • Ligdol
צור קשר
פרסמו אצלנו פרסמו אצלנו

כחול וירוק בנחל הירקון

בואו ללוות את הירקון לאורכו ממזרח למערב, לראות איך הירקון השפיע על האדם (אורח חיים, תעסוקה, התיישבות) ולא פחות מזה איך האדם השפיע על הירקון (כבישים, רכבות, איזורי מסחר, שאיבת מים).

מסלול הטיול: מגן לאומי אפק ועד טחנת הקמח אבו רבאח .

אופן  הטיול: רגלי. ניתן לחזור באותה דרך או להשאיר רכב בנקודת הסיום.

משך הטיול: 3-5 שעות.

אל גן לאומי ירקון (מתחם פארק אפק) מגיעים מצומת גנים שליד פ"ת לכיוון מזרח בכביש 483  ופונים שמאלה בצומת אפק לכיוון תחנת רכבת ראש  העין. לבאים ממחלף קסם או ירושלים יש להגיע למחלף שעובר מעל חוצה ישראל  לכיוון פ"ת ופונים ימינה לכיוון תחנת הרכבת- ראש העין.

המסלול נפתח בפארק אפק המציע 5000 שנות היסטוריה ולמרגלותיו נובעים מעיינות הירקון. בראש התל ניצב המבצר העות'מאני בינאר באשי, בתוכו בית מושל מצרי מהתקופה הכנענית, ולצידו העיר הרומית אנטיפטריס, שם אביו של הורדוס, מייסד העיר. מן הכניסה המערבית למבצר אפשר ליהנות מתצפית מרהיבה על אזור אגן הירקון ודרום השרון. ניתן גם לצפות על אזור מעיינות הירקון  שמנוהל ע"י חברת "מקורות" וכיום יבש ומכוסה צמחייה ירוקה בשל ירידת מפלס מי התהום. מנקודה זו זורם לו נחל  הירקון כ- 27.5 ק"מ עד שפכו לים התיכון.

מכאן ממשיכים לכיוון גן לאומי מקורות הירקון דרך שביל מוסדר היוצא מהשער הצפון-מערבי של פארק אפק. בדרך תפגשו בבריכת מים טבעית יפיפה שמהווה חלק מאפיקו הנקי של נחל הירקון המכונה בריכת הנופרים. ייחודה של הבריכה בצמח הנופר הצהוב, המקשט את פני המים בעליו הירוקים ופרחיו הצהובים. הנופר פורח בחודשים אפריל-ספטמבר.

בהמשך מגיעים לחלקו השני של הגן הלאומי, מתחם מקורות הירקון. בגן זורם החלק הנקי של הירקון, המרכז סביבו בעלי-חיים רבים וצמחיית נחלים עשירה. לאור צמצום המים המגיעים לירקון באופן טבעי, המים הזורמים נקנים בכסף על ידי רשות הטבע והגנים כדי לאפשר שימור החיים בנחל. בחלק זה של הנחל ניתן למצוא עדיין את דג לבנון הירקון. לבנון הירקון, דג כסוף קטן המגיע לאורך 7 ס"מ ומשקלו כ- 15 גרם,  הנו מין של  דג ממשפחת הקרפיונים השוכן בנחלי ישראל בלבד. מין זה בעל רגישות גבוהה במיוחד לזיהום ועל כן, גורלו תלוי במצבם ובאיכות המים של נחלי החוף.

בשל הפגיעה הקשה בנחלים אלו הצטמצמה אוכלוסייתו בצורה משמעותית, והוא נמצא בסכנת הכחדה . בנחל הירקון נותרה אוכלוסייה קטנה של דגי לבנון הירקון, וזאת רק בחלק העליון והנקי של הנחל. שאר חלקי הנחל אינם בעלי איכות מים כדי שיוכל לבנון הירקון  לשרוד בהם.  בעיה נוספת המאיימת על אוכלוסייתו של הלבנון ועל החיים בנחל בכלל, היא המחסור במים. כמות המים בנחל הצטמצמה במהלך השנים בעיקר בשל שאיבת מי התהום שפגעו בשפיעת מעיינות הירקון.

רשות הטבע והגנים, רשות נחל הירקון ואוניברסיטת ת"א, פועלים במאמץ משותף להצלת לבנון הירקון ולשם כך, נעשים מאמצים לאספקת מים שפירים לנחל באופן סדיר, העמקת בריכות והגבהת סכרים להגדלת גוף המים. כמו כן, הועברו מספר לבנונים לאוניברסיטת ת"א לשם מחקר וריבוי, וכאשר ישתפר מצב המים בנחל, הם ישוחררו בחזרה לטבע.

עוברים על יד טחנת הקמח אל-מיר, שהופעלה כאחיותיה לאורך הנחל בעזרת כוח המים, וחוצים גשר מתכת וממשיכים צפונה בשביל ישראל לאורך הנחל. בדרך תחלפו על פני בית הבטון: המבנה הראשון בארץ ישראל שנבנה מבטון מזוין. זהו בית המשאבות של חברת ההשקיה "פלשתינה", שנוסדה בשנת 1912 על-ידי בצלאל יפה, במטרה לספק מים לפרדסי הסביבה.

לאחר מכן, תחצו בשביל מתחת לכביש 5, ותמשיכו לאורך הנחל מערבה. בחלק זה של הנחל יתכנו קטעים יבשים בשל מחסור במים. חוצים מתחת לכביש 40, חולפים על פני פרדסים ונגיע לטחנת הקמח, שממוקמת בפיתול הנחל, זו טחנת הקמח אבו- רבאח: אחת מ- 5 טחנות קמח שנבנו לאורך הירקון. טחנה זו הוקמה במאה ה- 19 על-ידי השיח' אבו רבאח, על גבי שרידים קדומים יותר, ופעלה עד מלחמת השחרור.

קצת אחרי טחנת הקמח נשפך נחל קנה אל נחל הירקון. בנחל זה מוזרמים מי קולחין המגיעים ממכוני טיפול שפכים. למרות הפגיעה באיכות המים, עדיין מתקיימים בנחל בעלי-חיים רבים כמו הצב הרך, צב הביצה, שפמנונים, אמנונים, גמבוזיות ומגוון עופות מים.

מה יש עוד: מתקני משחק לילדים, בריכות שכשוך, מגרש כדורסל, מגרש כדורעף, שולחנות פינג-פונג, שולחנות, מתקני מנגל, מסלול כושר, מרכז הדרכה אקולוגי.

רצוי להיעזר במהלך המסלול במפת סימון שבילים השרון ומערב השומרון, או במפת שבילי אופניים של רשות נחל ירקון, אותה ניתן להשיג בכניסה לגן הלאומי.

המסלול באדיבות רשות הטבע והגנים.

שעות פתיחה
שעון קיץ: 8:00-17:00.
בימי שישי וערבי חג 8:00-16:00

מרכז הדרכה: 03-9033130

מקורות הירקון: 03-9348462

מחיר כניסה: יחיד: מבוגר: 29 ש"ח, ילד: 15 ש"ח
קבוצה: מבוגר: 23 ש"ח, ילד: 14 ש"ח.
אזרח ותיק : 15 ש"ח.

נגישות לנכים: במקום שבילי נכים, רחבות ושולחנות פיקניק לכל המשפחה המותאמים גם לכסאות גלגלים.
הביקור בשרידים הארכיאולוגיים מבצר אנטיפטרוס, השרידים הרומיים והכנעניים מותאם גם הוא לנכים בעזרה של מלווה.

עוד מסלולים שאולי יעניינו אותך:

טיול בשמורת הטבע הבניאס
ט
יול בחוף בית ינאי
טיול בבית גוברין

הכתבה נוצרה בתאריך : 31/01/2008
הצטרף ללגדול
הצטרפו לרשימת התפוצה של לגדול ותשארו מעודכנים לפני כולם על אירועים ומבצעים מיוחדים לחברי המועדון שלנו