לתת עצמאות לילדים, עצמאות לתינוק, לתת לפעוט להתנסות • Ligdol
צור קשר
פרסמו אצלנו פרסמו אצלנו

תנו לקטנטנים עצמאות


מאת: עדי פיליפ – מנהלת מקצועית פעלטון+ ברשת פעלטון




כשאנו חושבים כיצד היינו רוצים שילדינו יראו בבגרותם - לרוב אנו מדמיינים אותם כאנשים עצמאיים, בטוחים בעצמם, מאמינים ביכולותיהם, בעלי מוטיבציה, בעלי תעוזה לנסות ולהתנסות, ומתמודדים עם משימות החיים ללא חשש.
אבל אם נחכה שילדינו יגדלו ורק אז, בחייהם הבוגרים, נלמד אותם עצמאות מהי - יתכן ונהיה עדים לגילויי מחאה מצדם.


ידוע כי תינוקות וילדים ניזונים מהרגלים. כאשר נחשוף אותם למשהו שאינו מוכר להם, סביר להניח שהם יביעו מחאה.


לדוגמא, תינוק שלא חווה שכיבה על הבטן בשלושת חודשי חייו הראשונים - יביע אי שביעות רצון כאשר נניח אותו על הבטן.
תינוק שלא חווה דשא ונחשף אליו בגיל מאוחר יותר, או ילד שעושים בשבילו כל מה שהוא מבקש (גם דברים שביכולתו לעשות בעצמו) ופתאום נדרש לעשות בכוחות עצמו - כל אלה יניבו חוסר שביעות רצון מצד הילד.


על כן, מומלץ להתחיל כבר מגיל ינקות להקנות לתינוק מיומנויות, לאפשר לו להתנסות כדי שיפתח תחושת מסוגלות ביכולותיו ועצמאותו (התואמת את גילו ויכולותיו).


ילדים לומדים להעריך את יכולותיהם ולהאמין בעצמם דרך התנסות. התמודדות עם קושי, שינוי ופתרון בעיות יוצרים תחושת מסוגלות שמובילה לעצמאות ולניסיונות חוזרים בעתיד.
ברגע שהתינוק/ילד חווה הצלחה ותחושת הישג - הוא יעז יותר וינסה יותר.


שלב הזחילה, לדוגמא, חושף את התינוק ליותר סיטואציות המייצרות התמודדות. תינוק שמצליח להגיע לצעצוע נכסף בכוחות עצמו, ירגיש בטוח יותר ביכולותיו וסביר להניח שינסה לעשות זאת שוב.
כמובן שעידוד וחיזוק מצד הוריו יגבירו את המוטיבציה וההכרה שבהישג.


מיום שתינוק נולד הוא עובר חוויות שחושפות אותו לעולם ודורשות ממנו הסתגלות. כאשר הוא לומד להסתגל לעולם ולשינויים (ולא להפך) תוך תחושת בטחון של ההורה - מתפתחת עצמאות.


חשוב לומר: כשמדברים על ילד עצמאי, אין הכוונה לילד שצריך להסתדר ללא עזרה אלא על ילד שמרגיש בטוח דיו לנסות, למצוא פתרונות, תגובות ודרכי פעולה לסיטואציות שונות. הוא יודע להתאים את עצמו לסביבה בה הוא נמצא.


על מנת לאפשר לילדינו עצמאות עלינו להבין וליישם מספר דברים חשובים:
* עלינו לוותר על האשליה כי השליטה בידינו, ועל פינו יישק דבר. עלינו לדעת לקבל רצונות ועמדות שלא תמיד תואמות את שלנו.


* עלינו לקחת בחשבון כי לעיתים נדרש להקריב את דיוק התוצאה לטובת חשיבות התהליך. לעיתים אנו שוללים מהילד התנסויות שונות (כמו מילוי הכוס לבד, לאכול לבד) כדי למנוע לכלוך ואי-סדר. חשוב לזכור, יותר פשוט וקל לנקות את הלכלוך מאשר להחזיר לו את אומץ לבו. ברגע שהילד מראה רצון לעשות דבר מה בכוחות עצמו או לתרום לזולת, עלינו לאפשר לו. בכך ניתן להם הזדמנות לתרום את חלקם בצורה פעילה.


* לא נעשה למען הילד את מה שהוא מסוגל לעשות בעצמו. אם נעשה עבורו את מה שהוא יכול לעשות בעצמו, נשלול ממנו את האפשרות לנסות ולהיווכח ביכולותיו, ואת ההכרה שיש בכוחו לעמוד מול בעיות ולפתור אותן.


לסיכום:
תפקידנו כהורים להגן על ילדינו שלא יינזקו פיזית ונפשית. אך עם זאת, עלינו לזכור כי מעידות, אכזבות תסכולים ואתגרים - הם חלק בלתי נפרד מהחיים וממכלול ההתנסויות שילדים צריכים לחוות, על מנת להתחשל ולפתח דרכי התמודדות משלהם.


כשהילד צעיר, יש ביכולתנו לפצות אותו (לדוגמא, על אובדן של צעצוע) אך כשיגדל מעט ויתמודד ב"חיים האמיתיים" עם אתגרים, לא נוכל להתמודד בשבילו ולפצותו.


על כן, כהורים, עלינו לזוז מעט הצידה, לפנות לילד את הדרך, לאפשר לו להתמודד ולבחון את יכולותיו בסביבה בטוחה - ולהושיט לו יד רק במידת הצורך תוך מתן עידוד מתמיד.


כתבות נוספות באותו נושא:

עוד על עצמאות לילדים

התמודדות עם התקפי זעם בקרב תינוקות

הפעלת סמכות מול הילד באווירה חיובית

לכתבה על פעלטון+ לאמהות ותינוקות

גדילה והתפתחות של ילדים

לערוץ בריאות בלגדול
 

הכתבה נוצרה בתאריך : 19/04/2013
הצטרף ללגדול
הצטרפו לרשימת התפוצה של לגדול ותשארו מעודכנים לפני כולם על אירועים ומבצעים מיוחדים לחברי המועדון שלנו