הרשמו למועדון לגדול בחינם הרשמו למועדון לגדול בחינם
באינדקס לגדול ניתן למצוא מגוון אטרקציות לילדים, חוגים, פעילויות, מסעדות, מפעילי ימי הולדת, מקומות לנופש משפחתי ועוד...

אני מחפש/ת:

פרסמו אצלנו
בית >מגזין אוכל לילדים > הדרכים להצלחת תכנית משרד החינוך לשיפור התזונה בבתיה"ס

מגזין אוכל לילדים

הדרכים להצלחת תכנית משרד החינוך לשיפור התזונה בבתיה"ס

הכתבה נוצרה בתאריך : 30/04/2016
שיתוף עם חברים בפייסבוק

מאת: ליאת יהושע מאמנת תזונה, מומחית לילדים ולנוער


בהתאם לחקיקה שמוביל משרד החינוך משנה הבאה חל איסור להכניס לבית הספר מזונות עתירי סוכר ושומנים  לרבות  צ'יפס, מלאווח, משקאות ממותקים ועוגות. את מקומם של המאכלים האמורים יתפוס אוכל בריא כמו: לחם מלא, יוגורט וסלטים.

הדרכים להצלחת תכנית משרד החינוך לשיפור התזונה בבתיה"ס
 

כולנו תמימי דעים כי הצעת חוק זו נפלאה. הרי השאיפה של כל הורה, שילדו יאכל אוכל בריא בגן ובבית הספר. הרווח מאכילה בריאה, הינו הן רווח אישי והן רווח לכלל המשק:
א. ילדים יהיו מרוכזים יותר בשיעור, כלומר פחות הפרעות למורים.
ב. יכולת הלמידה והריכוז של התלמידים תעלה – העלאת הציונים במבחנים.
ג. ילדים יהיו בריאים יותר – הורים יפסידו פחות ימי עבודה – יוביל לצמיחה במשק.
ד. הורים יוכלו לפנות מזמנם לבילוי עם הילדים במקום למאבקים בנושא התזונה.


אולם, יישום החוק אינו פשוט כלל וכלל. ישנן מספר בעיות הדרושות התייחסות וטיפול לצורך הצלחת יישום תכנית משרד החינוך לשיפור התזונה של ילדינו:


בעיה ראשונה:
חוסר במנגנוני אכיפה ליישום החוק. הסיכויים שגורמים חיצוניים לא יכניסו אוכל עתיר סוכרים ושומנים לביה"ס או בסמוך לבית הספר קטנים. אוכל עתיר שומן ימשיך להימכר בבית הספר, כל עוד ילדינו יהיו מעוניינים לצרוך אותו.


בעיה שנייה:
הורים נוטים להקל על ילדיהם בנושא מאכלים עתירי סוכר ושומן. ילדינו היום, מכורים למתוק וככל שהם בוגרים יותר, הסיכוי שיסכימו לוותר על מאכלים לא בריאים קטן. אין צורך במחקר מעמיק על מנת לטעון כי אחוז ניכר מהילדים אוכל מאכלים לא בריאים, וכתוצאה מכך יישום התוכנית יהווה משימה קשה לשיעור גבוה מהתלמידים ובעיקר לאור העובדה שהורים נוטים לחסוך במלחמה מול ילדיהם בנושא זה.
יתרה מכך, תיתכן תמונה בה הורים לילדים שיסרבו לאכול את האוכל הבריא, ישלחו לילדם אוכל שאינו נכלל כ"אוכל מותר" - מה שעלול לגרום לכך שגם ילדים אחרים יבחרו להמשיך לצרוך מאכלים לא בריאים והדרך מכאן ועד לאי מימוש החוק קצרה מאוד.


איך ניתן להצליח למרות כל הקשיים בתהליך שיפור התזונה של ילדינו?


שלב ראשון:
בניית תכנית, המותאמת לכל גן ובית ספר: עלינו ללמוד מהי התנהגות האכילה של הילדים ולהתאים תכנית הדרגתית לשינוי.
לדוגמה: גן שהילדים בו רגילים לקבל כל יום ממתק (ביסקוויט, סוכריית טופי, בייגלה, ופל ועוד). המדיניות שתקבע היא: שהילדים יקבלו ממתק יום כן, יום לא, במשך חודש. צלחנו את החודש כעת נעבור לממתק פעמיים בשבוע, וכך הלאה, עד להשגת המטרה.
מחקרים מראים כי התמכרות לסוכר מתאפיינת במוח כמו התמכרות לסמים, ולכן במקרה ולא נבצע שינוי הדרגתי, תיווצר אצל רוב הילדים התנגדות פיזית. גופם היה רגיל לקבל ממתק (סוכר). הפסקת קבלת הסוכר בבת אחת תייצר מצב של סטרס אצל מרבית הילדים וקושי גדול לגננות. לכן חשוב ביותר לבצע את השינוי בעזרת אנשי מקצוע מתאימים, שיקבעו את דרך הפעולה המיטבית להצלחת התהליך.


שלב שני:
במקביל ליישום תכנית אכילה המותאמת לגן/בית ספר ולעיתים, אף טרם הכנסת האוכל הבריא. יש לדאוג לחיבור של הילדים לאוכל הבריא. עלינו לערוך סקרים על מנת לבחון את התנהגות האכילה ואת רמת ההתנגדות של הילדים בכל מוסד חינוכי (סביר כי רמת ההתנגדות בגני ילדים תהא נמוכה מבתי ספר). בהתאם לתוצאות שתתקבלנה, ניצור פעילויות מתאימות שיקרבו את הילדים למזון האיכותי והבריא.
הדרך הנכונה לעשות זאת, היא להעביר את מחנכות בתי הספר ואת הגננות הכשרה מתאימה. כמו כן, את הפעילות בבתי ספר יסודיים ניתן לבצע על ידי תלמידי חטיבות הביניים (שיוכשרו לכך) ובכך להשיג רווח כפול כי הרי לימוד אחרים היא דרך מצוינת להפנמה והטמעה.

ליאת יהושע


עד היום הדרך שפעלנו בה לשיפור התזונה של הילדים, הייתה באמצעות למידה והסבר על חשיבות התזונה הנכונה. עלינו לזכור שבניגוד לנו, המבוגרים, חשיבות הבריאות אינה ברורה כערך עליון לילדים. זאת אולי הסיבה העיקרית שלא הצלחנו ליישם עד היום את השינוי. הדרך היחידה להצליח, היא להתחיל לחשוב כמו ילדים.


המסקנה שהגעתי אליה לאור ניסיוני המקצועי היא שילדים נשארים במקום שכיף להם. דרך משחקים חברתיים ניתן לחבר אותם לאוכל הבריא בקלות ותוך כדי נטרול התנגדויות, וזאת באמצעות חיבור של האוכל הבריא לרגש חיובי.
ילדינו פועלים על אוטומט בכל הקשור לאכילה, לכן כשהם רואים ממתק, לרוב אינם מצליחים לעמוד בפניו - המח מיד משדר להם את התחושה הנפלאה של הסוכר בפה. ברגע שניצור אצלם תחושה נפלאה כשיאכלו את האוכל הבריא, תחושה של העצמה, הנאה ועוד, הם יתחילו לאכול את האוכל הבריא בהנאה וללא מלחמות.
זה אולי קשה לביצוע אבל בהדרכה הנכונה ובאמונה בצדקת וחשיבות הדרך אנחנו וילדינו נגיע למקום הנכון.


לאתר של ליאת יהושע בלגדול



כתבות נוספות באותו נושא:
 

השמנה בקרב ילדים
 

נשנושים בריאים בין הארוחות

תזונה בריאה בבית הספר

יוצאים עם הילדים? קחו חטיפים בריאים
 

קופונים לאטרקציות
ותקבלו את כל העדכונים ישירות לפייסבוק שלכם
תגובות לכתבה:
Top