הרשמו למועדון לגדול בחינם הרשמו למועדון לגדול בחינם
באינדקס לגדול ניתן למצוא מגוון אטרקציות לילדים, חוגים, פעילויות, מסעדות, מפעילי ימי הולדת, מקומות לנופש משפחתי ועוד...

אני מחפש/ת:

פרסמו אצלנו
בית >מגזין הבריאות למשפחה > אמא, אבא, אני צמחוני!

מגזין הבריאות למשפחה

אמא, אבא, אני צמחוני!

הכתבה נוצרה בתאריך : 12/10/2006
שיתוף עם חברים בפייסבוק

 

הילד חזר הביתה יום אחד והחליט שהוא לא אוכל יותר חיות. אתם מרימים גבה, מנסים לחקור ולהבין על מה ולמה, אבל הילד נחוש בדעתו – ואתם הם אלה שצריכים לספק לו מעכשיו דיאטה צמחונית. דיאטה כזאת היא אפשרית ובריאה, אומרת הדיאטנית הקלינית טובה קראוזה, אבל צריך לעבוד בשבילה קשה

מאת: ניר ליברך

 

צמחונות ובריאות בקערה אחת

 

אולי הילד נתקל בעלון של אנונימוס, או שבבית הספר הראו לו איזה סרטון מחריד על התעללות בבעלי חיים. אולי הוא ביקר ברפת והתחבר לפרה נחמה, או שאולי הוא החזיק אפרוח פרוותי ואז דמיין לעצמו מה יהיה גורלו כשהוא יהפוך לתרנגולת. אולי בשר פשוט לא טעים לו. מה שלא תהיה הסיבה, הילד החליט שמהיום, הוא לא אוכל יותר חיות. ואתם, עם מקפיא מלא בבשר קפוא וחיבה יתרה לסטייקים עשויים היטב, עומדים מולו קצת אובדי עצות. מה עושים?? 

 

טובה קראוזה מרגיעה, ואומרת שאפשר לגדול היטב על דיאטה צמחונית, אם כי צריך לתכנן אותה היטב. "אנחנו מגדירים צמחונות לפי מה שאנחנו לא אוכלים, ולא חושבים על מה כן אוכלים," לפי קראוזה. "צמחונות זה משהו שצריך להיות מאחוריו תכנון ומחשבה. ברגע שלא אוכלים בשר, ההורים צריכים לעבוד יותר קשה בשביל שהילד יקבל מה שהוא צריך לקבל למרות שהוא לא אוכל בשרים. השאלה החשובה בסיפור הזה היא האם הילד יהיה מוכן לאכול מזונות כאלה."

 

צמחונות זה לא דבר של מה בכך, והילד חייב להבין את זה לפני שהוא נכנס לסיפור הזה. "צריך להסביר להם שצמחונות זו דרך חיים שמצריכה אחריות," אומרת קראוזה. "אם הם לא יאכלו בשר זה בסדר, אבל הם יצטרכו לאכול את כל הדברים האחרים... דיאטה צמחונית הבנויה מפופקורן וספרייט לא עושה את העבודה, והמזונות שהיא כוללת הם מזונות שבדרך כלל ילדים לא ששים לאכול. לפעמים זה ישכנע אותם, אבל זה כמובן תלוי בילד עצמו."

 

קטניות ודגנים עושים את העבודה

הילד, כאמור, נחוש בדעתו, ולכם נשאר בשלב הזה לכבד את רצונותיו ולהכין לו תפריט חדש, דנדש, וצמחוני. זאת לא משימה פשוטה, אבל אף אחד לא אמר שלהיות הורה זה פשוט. מצד שני, זה גם לא כל-כך מסובך, רק צריך להתרגל. הדבר החשוב ביותר שיש לזכור בתכנון דיאטה צמחונית, אומרת קראוזה, שהוא שללא בשר יש לדאוג לחלבון שיהיה איכותי באותה מידה. לכן חשוב שבמשך היום יהיו גם דגנים (לחם, קורנפלקס), וכן שתהיה מנה של קטניות – ממרח חומוס, אפונה, עדשים. אפשר לעשות מרקים, מחיות, רטבים, ממרחים... המבחר הוא מגוון. "השילוב של הקטניות והדגנים יוצר חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה," מסבירה קראוזה, "חלבון שמכיל את כל החומצות האמיניות, ובכמות הרצויה." קראוזה מוסיפה שלא חייבים לאכול את הדגנים והקטניות ביחד באותה ארוחה, אבל בהחלט בכל יום ביומו. ויש גם דרכים להשלים את המחסור בחלבונים – זאת ע"י אגוזים, שקדים, זרעי דלעת, זרעי חמניות, טחינה וסומסום.

 

"חשוב שהמזונות בתפריט יהיו בכמות הרצויה," אומרת קראוזה. "שתהיה ביצה אחת ביום, שיהיו מוצרי חלב, מכיוון שכך אנו דואגים שיהיה מספיק סידן לגדילה של הילדים, שיהיה ויטמין B12. אם הילדים גם לא אוכלים ביצים וחלב, אז צריך לעבוד יותר קשה – דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, זרעים, וכמובן ירקות ופירות. בכל מקרה צריכים להיות מאוד יצירתיים בבישול. יש שניצלים מהצומח, אבל צריך להקפיד ברכיבים... אם זה סויה זה בסדר, אבל לפי המלצה של משרד הבריאות אסור לאכול סויה יותר מ-3 פעמים בשבוע אצל ילדים. בגדול, צריך לדאוג שמאכלים שיש בהם קטניות יהפכו באופן קבוע לחלק מהתפריט."

 

החדשות הטובות: צמחונות זה בריא

כל 6 שנים איגוד הדיאטנים האמריקאי מפרסם נייר עמדה בנושא צמחונות. בנייר העמדה האחרון שלהם הם כתבו שצמחונות מתאימה לכל מעגל החיים, שזה כולל ילדים ופעוטות, בתנאי שהיא מתוכננת כמו שצריך. אז היא גם הופכת לדרך חיים בריאה, כי "כשלא אוכלים בשר, אוכלים יותר מזונות הצומח, וזה תמיד בריא," לדברי קראוזה.

"במידה ואתם מבחינים בבעיה כלשהי, כמו למשל עיכוב בגדילה, אז יכול להיות שהדיאטה לא מתוכננת כמו שצריך, וצריך לברר את זה." קראוזה גם מזהירה שאצל נערות צעירות (החל מגיל 11-12), ההחלטה להפוך לצמחוניות צריכה להדליק נורת אזהרה אצל ההורים, כי הרבה פעמים זה שלב שקודם להפרעות אכילה.

 

לסיכום, קראוזה ממליצה להורים לילדים צמחוניים לקרוא חומר בנושא, ומפנה לשני מקורות – האחד הוא חוברת מקיפה של שירותי בריאות כללית על נוער צמחוני אותה אפשר להשיג במרפאות, והשני הוא ספר של ד"ר ניבה שפירא: תזונת תינוקות בעידן השפע. מי שעדיין מרגיש שהוא צריך ידע נוסף, מוזמן לפנות לייעוץ תזונתי.

 

טובה קראוזה היא דיאטנית קלינית המתמחה בתזונה בהיריון ולאחר לידה לאם ולתינוק.

לפרטים: טלפון 09-9505079

או באתר: http://www.atid-eatright.org.il/Page.php?CompID=161

 

קופונים לאטרקציות
ותקבלו את כל העדכונים ישירות לפייסבוק שלכם
תגובות לכתבה:
Top